A A A K K K
для людей з порушеннями зору
"Інклюзивно-ресурсний центр"
Нетішинської міської ради

ЧЕК-ЛИСТ «ПІДОЗРА НА РАС»

Дата: 31.03.2021 09:23
Кількість переглядів: 3063

Останнім часом неймовірно багато батьків, які вступили в групу з підозрою, що у їх дитини може бути аутизм.

Зараз знаходиться в доступі багато інформації щодо аутизму, його видів, симптомів, супутніх розладів, методів корекції тощо.

Але тим, хто знаходиться на початку цього шляху (вони ще не знають, що це марафон на все життя від однієї точки до іншої) буває складно розібратися в чому саме полягають дефіцити (проблеми розвитку дитини) при аутизмі.

Отже при аутизмі страждають такі основні сфери:

????комунікативна;

????емоційна;

????сфера соціальних відносин.

Тож трохи систематизувала основні порушення розвитку дитини з аутизмом (з конкретними прикладами).

Розраховано приблизно на вік з 1,5 до 2,5-3 років.

???? Порушення в сфері СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ:

- дитина може не помічати батьків чи інших людей поруч, чи хтось кудись пішов чи повернувся в кімнату;

- може засмучуватися, коли дорослий намагається включатися в його ігри;

- може сидіти у своєму ліжку одна та монотонно кричати, замість того, щоб покликати «маму»;

- не реагує на прохання, вказівки, команди;

- слабо розуміє чи зовсім не розуміє звернену мову матері чи батька;

- може не проявляти інтересу до ігор з іншими дітьми;

- розвиток мовлення дитини не відповідає її вікові;

- може не проявляти інтересу до гри в хованки чи інші ігри, які основані на взаємодії з іншими людьми;

- часто буває важко привернути увагу дитини до нових іграшок та книжок;

- не посміхається у відповідь на посмішку;

- не реагує на своє ім’я;

- може явно противитися поцілункам та обіймам рідних, не йти на руки.

???? Порушення в сфері КОМУНІКАЦІЇ:

- дитина уникає зоровий контакт «очі-в-очі»; може дивитися скоса чи «скрізь» вас;

- у дитини відсутній вказівний жест та слова «дивись»;

- автоматично повторяє слова без прив’язки до контексту чи повторяє слова невпопад - з мультиків чи реклами (ехолалія);

- у спілкуванні не використовує ні жестів, ні міміки;

- не наслідує ігри інших дітей чи поведінку батьків;

- Не реагує на прості вказівки, на звертання до неї, хоча її поведінка в інших ситуаціях свідчить про те, що у дитини немає проблем зі слухом;

- не розуміє емоції та почуття інших людей;

- використовує руку дорослого, як «знаряддя», як інструмент (для відкривання дверей, коробок, отримання їжі).

???? Порушення в ПОВЕДІНЦІ (стереотипність, обмежені інтереси)

- подовгу розглядає неживі предмети: здається, що дитина «залипла» поглядом і не може відірватися;

- може не проявляти цікавості до іграшок, а навпаки бути в захваті від обігрівача чи вікна;

- може не грати з іграшками звичайним способом, але вкрай «залипати» на окремій її частині (колесико, кнопочка, мотузка);

- Може вистраювати іграшки в рядочок - дитині саме подобається цей процес, ніякого сюжету чи класифікації немає у вистраюванні;

- може обертати предмети, підносячи їх занадто близько до обличчя;

- може кусати та гризти неїстівні предмети - одяг, ковдру, штори;

- наявні різькі прояви гніву в кризових ситуаціях, істерики без об’єкту істерики;

- може часто чи подовгу перебирати, трясти чи клацати пальцями перед своїми очима;

- може часто та подовгу розкачуватися, сидячі на одному місці;

- зазвичай буває шалена вибірковість в їжі (тільки пюре чи навпаки тільки тверді продукти, чи фобії продуктів наприклад червоного/ зеленого кольору);

- може безкінечно вмикати та вимикати світло, закривати та відкривати дверцята меблів тощо;

- протестує проти змін у середовищі довкола неї чи в способі життя (наприклад, проти зміни меблів у помешканні чи зміни маршруту, яким ходить у садочок);

- надмірно захоплюється числами, датами, поодинокими предметами, однією темою;

- дитину важко зупинити в її повторюванні стереотипних дій чи фраз, відвернути її увагу на щось інше;

- не має відчуття небезпеки (біжить під машини на дорогу);

- потребує точного дотримування встановлених ритуалів, різко реагує на будь-які зміни (наприклад, наполегливо вимагає дотримуватися однакової послідовності дій, купуючи щось у крамниці, або ж їсти лише з певного посуду, вдягатися тільки у такий, а не інший одяг, ходити постійно тією самою дорогою і т.п.).

???? Порушення МОТОРИКИ

- дитина часто проявляє незграбність, та нерівномірність розвитку при русі;

- має неритмічні рухи, біг однообразний, стрибає не на повну стопу а лише наприклад навшпиньки;

- часто ходить навшпиньки після 18 міс.;

- може швидко здобувати певні навички, навіть випереджаючи свій вік (розрізати ножицями), і при цьому значно затримуватися в оволодінні іншими (неправильно тримає ложку, виделку, олівець).

???? Порушення СПРИЙНЯТТЯ

- може демонструвати неприйняття всього нового чи незвичного (новий одяг, нова їжа, нове місце);

- може не сприймати торкання;

- може не сприймати музику;

- може інколи здаватися глухим, не обертаючись на гучні звуки, але в інший час надмірно реагувати на побутові звуки та інші звукові подразники (пральна машина, пилосос, фен);

- може не переносити звичайні домашні запахи;

- складними для дитини є процедури миття волос, розчісування, підстригання нігтів на руках та ногах;

- може відмовлятися перевдягалися або вдягати новий одяг, крім певних улюблених речей.

?? АУТОАГРЕСІЯ

- може виривати у себе волосся;

- може сильно стучать головою о предмети, що навколо;

- може бити себе по голові руками або сильно хлопати в ладоші без зупинки;

- може царапати свою шкіру;

- може себе кусати за руку.

????????????????????

- Всі перераховані вище симптоми вказані лише для ознайомлення.

- Не всі ці симптоми можуть спостерігатися у дитини з аутизмом одночасно, крім того частина цих симптомів зустрічається у звичайних дітей.

- Діагностику щодо наявності РАС мають проводити відповідні сертифіковані фахівці в сфері аутизму (тест ADOS-2 та співбесіда з батьками). В Україні ставити діагноз РАС може лише дитячий психіатр.

- Якщо в цьому списку ви зустріли багато симптомів, пройдіть тест для оцінки ризику наявності аутизму M-Chart та шукайте відповідного спеціаліста в вашому місті, області;

- Аутизм не лікується. Це особливий стан людини. Основні корекційні заходи з дітьми молодшого віку направлені на допомогу адаптації дитини в житті, навчання сприйняття зовнішнього світу та комунікації з людьми, розуміння та сприйняття власної особливості.

Джерело: https://www.facebook.com/hashtag/%D0%B0%D1%83_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%BE%D0%B7%D1%80%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D1%80%D0%B0%D1%81


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора