A A A K K K
для людей з порушеннями зору
"Інклюзивно-ресурсний центр"
Нетішинської міської ради

Універсальний дизайн в освіті: для всіх чи для кожного?

Дата: 06.06.2022 12:48
Кількість переглядів: 440

Фото без опису

Якщо у вашій школі відкривається інклюзивний клас, варто очікувати на зміни. Кімнати та простір мають стати доступнішими, адаптованими, пройти модифікацію. Так само і з підходами до навчання. З 2017 року всі ці нововведення ввійшли в українську освіту разом із термінами «універсальний дизайн» і «розумне пристосування».

Універсальний дизайн: що це і для кого?

Універсальний дизайн – це концепція, що передбачає створення середовища, доступного для всіх. Уперше його застосували в 1945 році, коли в одному з міст США було створено спеціальні тротуари для полегшення пересування ветеранів війни. Як виявилося згодом, поява модифікованих просторів пішла на користь багатьом групам населення та полегшила життя людям, які пересуваються на візках, матерям із дитячими візками, велосипедистам, літнім людям тощо. 

Утім, лише у 60-х роках ця концепція поширилася країною. Сталося це завдяки зусиллям архітектора Рона Мейса, який уперше використав термін «універсальний дизайн» та розробив 7 його принципів. Рон ще в дитинстві перехворів на поліомієліт, усе життя провів у інвалідному візку, тож добре усвідомлював важливість створення доступного середовища.

Універсальний дизайн – це дизайн предметів, середовища, програм та послуг, покликаний зробити їх максимально придатними для використання всіма людьми, без необхідності адаптації чи спеціального дизайну.

Якщо задуматися, то в ролі людини, обмеженої в пересуванні, в певний період життя може опинитися кожен із нас. Подумайте, чи входили ви колись до однієї з наступних категорій:

  • люди з інвалідністю;
  • люди з тимчасовими функціональними порушеннями (переломи кінцівок, поранення, реабілітація після операції тощо);
  • батьки з малолітніми дітьми;
  • вагітні жінки;
  • люди похилого віку;
  • діти до 7-ми років;
  • діти у школах;
  • люди з великою масою тіла;
  • люди низького чи надто високого зросту;
  • пацієнти у лікарнях;
  • люди з важким багажем;
  • іноземці;
  • будь-яка людина за несприятливих погодних умов (дощ, сніг, ожеледь).

Зауважити: про принципи універсального дизайну та розумного пристосування можна дізнатися більше з Закону «Про освіту» від 2017 року. Про них згадується у статті 1, п.24 і п.28, статті 19, п.3 і статті 20 п.7.

Розумне пристосування та універсальний дизайн у сфері освіти

Універсальний дизайн в освіті – це підхід до викладання та навчання, який надає рівні можливості для досягнення успіху та комфортного самопочуття кожному учню. Згідно з новими нормами всі школи в Україні будуються за критеріями універсального дизайну, тоді як для старих заплановані аудит та реконструкція.

А для того, аби зробити шкільний простір зручним для всіх, варто застосувати 7 принципів універсального дизайну:

  • Принцип 1 – рівність і доступність у використанні. Забезпечте наявність пандусів, поручнів, туалетів для учнів, що пересуваються на візку. Використовуйте збільшений шрифт або контрастні кольори, що полегшить сприйняття інформації людьми з порушеннями зору.
  • Принцип 2 – гнучкість використання. Використовуйте гнучкий метод навчання, що підійде всім. Передбачте варіативні домашні завдання та можливість подавати їх різними способами. Для класних кімнат обирайте меблі, висоту та розташування яких можна регулювати.
  • Принцип 3 – просте та інтуїтивно зрозуміле використання. Для цього варто додати вказівні піктограми в коридорах, плани пришкільної території тощо.
  • Принцип 4 – інформація, яка легко сприймається. Використовуйте для друкованих матеріалів літери відповідного розміру, кольору і шрифту.
  • Принцип 5 – терпимість до помилок. Не варто очікувати, що діти не помилятимуться. Краще використовуйте дизайн, який дозволяє попередити помилки. Наприклад, зробіть кольорову розмітку зон, у яких діти можуть травмуватись, аби вони поводили себе обережніше.
  • Принцип 6 – мінімум фізичних зусиль. Тут стане у пригоді автоматична сушарка для рук, туалет із бездоторковим змивом, ручки важільного типу, рідке мило з дозатором тощо.
  • Принцип 7 – достатній розмір для доступу та використання. Наприклад, відстань між партами має бути зручною для дітей будь-якого віку і зросту, дверний отвір має бути такого розміру, щоб у нього без проблем проїхала людина на візку.

Джерело:

https://naurok.com.ua/post/universalniy-dizayn-v-osviti-dlya-vsih-chi-dlya-kozhnogo


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора