A A A K K K
для людей з порушеннями зору
"Інклюзивно-ресурсний центр"
Нетішинської міської ради

Дівчатка та хлопчики з аутизмом розповідають історії по-різному: що може пояснити «пропущений» діагноз у дівчаток.

Дата: 03.02.2022 13:20
Кількість переглядів: 422

Дослідники наголошують на необхідності скринінгових та діагностичних інструментів, які враховують статеву належність.
Розлад аутистичного спектру (РАС) у чотири рази частіше діагностують у хлопчиків, ніж у дівчаток. Але все більше досліджень переконливо демонструють, що цей стан у дівчаток зустрічається частіше, ніж вважалося раніше. Це означає, що діагностика розладу у дітей потребує нових методів у більш ранньому віці.
Нове дослідження Дитячої лікарні Філадельфії (CHOP) вивчало відмінності в тому, як дівчатка і хлопчики з аутизмом
вживали певні типи слів під час розповіді. Це дослідження показало, що дівчатка з РАС використовували значно більше слів когнітивного процесу, таких як «думати» і «знати», ніж аутичні хлопчики, незважаючи на порівнювану вираженість симптомів аутизму. Результати нещодавно було опубліковано в журналі «Molecular Autism».
Автори припускають, що виявлення подібних відмінностей відкриває можливості для того, щоб дівчатка з РАС отримали діагноз та підтримку, необхідні для досягнення найкращої якості життя.
«Щоб помістити ці висновки в контекст, важливо розуміти, що оскільки дівчатка зазвичай демонструють інші риси, ніж
аутичні хлопчики, їм часто встановлюють неправильний діагноз або повністю пропускають стандартні діагностичні
інструменти. Також така розбіжність спотворює дослідницьку літературу», — пояснює провідний автор Джулія Періш-Морріс, доктор філософії, науковець Центру досліджень аутизму, викладач кафедри дитячої психіатрії та біомедичної та медичної інформатики CHOP. — Дослідження аутизму історичнвключали у 3—6 разів більше чоловіків, ніж жінок. Це означає, що ми ще недостатньо знаємо про гендерні відмінності аутизму і тому пропускаємо дівчаток, чиї риси відрізняються від рис хлопчиків».                                                                                                              Хибний діагноз означає, що багато дівчаток не отримують раннього втручання, а стандартні втручання можуть не відповідати їхнім унікальним потребам. Багатьом аутичним дівчаткам не                                                                      встановлюють діагнозу, поки вони не подорослішають і не повідомлять    про значні соціальні проблеми та глибоке
відчуття відмінності від своїх однолітків, які розвиваються нормотипово.

«Аутизм — це соціальний стан, який діагностується за
допомогою спостереження за поведінкою. Тому ми хотіли
вивчити навички, пов’язані з соціальними здібностями, —
зазначає Періш-Морріс. — Ми обрали розповідь, оскільки
вона включає набагато більше, ніж просто граматику та
словниковий запас; вона спирається на відчуття соціальної
відповідності та проливає світло на те, що оратори вважа-
ють за важливе передати».

Дослідники зосередилися на тому, як учасники вживали іменники (об’єктні слова) порівняно зі словами когнітив-
ного процесу, оскільки попередні дослідження показали, що зменшення вживання слів когнітивного процесу свід-
чило про соціальні проблеми при РАС. Ці дослідження РАС використовували переважно чоловічі зразки, і вважалося, що результати також стосуються дівчат; такі дослідження ніколи не включали достатньої кількості дівчат, щоб перевірити, чи зберігаються у людей з РАС статеві відмінності, які існують у нормотипових осіб. У дослідженні Періш-Морріс та її співавторів узяли участь 102 дитини шкільного віку, в тому числі 62 вербальні ди-
тини з РАС (21 дівчинка та 41 хлопчик) та 40 дітей з нормотиповим розвитком (19 дівчаток і 21 хлопчик), які порівнювалися за віком, IQ та рівнем освіти. Діти переглядали серію картинок із зображеннями рибалки, кота і птаха та розповідали історію на основі побаченого.
Результати показали, що дівчатка з аутизмом використовували значно більше слів для когнітивних
процесів, ніж хлопчики, навіть якщо вони мали подібний ступінь тяжкості аутизму. Дівчатка з РАС і нормотипові дівчатка використовували порівняно однакову кількість слів когнітивного процесу. Цікаво, що аутичні хлопчики та дівчатка використовували більше іменників, ніж нормотипові діти, демонструючи розповідь, орієнтовану
на об’єкт. Таким чином, дівчатка з РАС показали унікальний наративний профіль, який перетинався як із типовими дівчатами та хлопчиками, так і з хлопчиками-аутистами.
«За допомогою розповіді ми змогли визначити
ключові схожості та відмінності в мовних моде-
лях аутичних дівчаток і хлопчиків, — відзначи-
ла Періш-Морріс.

 Ці результати свідчать, що скринінгові та діагностичні методи з урахуванням статі можуть допомогти нам виявити аутизм у вербальних дівчаток більш раннього віку. А це має стимулювати зусилля щодо розробки відповідних
персоналізованих ранніх втручань, що приведе до покращення підтримки дівчат і жінок з РАС».
Це дослідження було підтримано Науковим фондом аутизму, благодійним фондом «Eagles», Фондом сім’ї МакМорріса, Фондом Аллертона та грантом Національного інституту здоров’я дітей та
людського розвитку 5U54HD086984-03.

Джерело: https://www.sciencedaily.com/
releases/2019/04/190423145523.htm

Журнал "Аутизм сьогодні" №117, грудень2021р.

https://cwf.com.ua/wp-content/uploads/2022/01/letter.gruden2-2.pdf

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора