"Інклюзивно-ресурсний центр" Нетішинської міської ради
» ЛОГОПЕД і Я
Хто такий логопед: лікар чи педагог?
Існує думка, що логопед виправляє лише вимову звуків, особливо часто
батьки звертаються з порушеннями вимови звука «Р». Але професійна
компетенція логопеда включає значно ширший спектр порушень, не тільки виправлення звуковимови, а й навчання комунікації.
Тому спробуємо розібратися хто такий логопед і чим він займається. Все
ж таки це лікар чи педагог?
Логопед — це педагогічний працівник! Це не лікар, логопед не має
медичної освіти, він не ставить діагноз і не лікує.
Логопед на основі логопедичного обстеження робить висновок та проводить корекційну роботу, причому не тільки з дітьми, а й з дорослими. Логопедичне обстеження містить у собі, в першу чергу, збір анамнестичних даних: будьте готові, що логопеду буде цікаво дізнатися про перебіг вагітності, пологів та про деталі розвитку дитини. Також проводиться діагностика рівня розвитку словникового запасу, граматичного стану, зв’язного мовлення, стану звуковимови, фонематичних процесів, стану розвитку загальної та дрібної моторики. Логопед обов'язково звертає увагу на рівень розвитку психічних процесів. У дітей шкільного віку логопед додатково проводить діагностику розвитку писемного мовлення (письма та читання).
Логопед володіє педагогічними та психологічними знаннями, має знання
із суміжних спеціальностей: лінгвістики, філології, нейропсихології, нейроанатомії та інших. Тому що, мовлення — дуже складний психофізіологічний процес реалізації мови, який передбачає включення
багатьох систем.
Наведемо приклад: дитина трьох років не говорить, спостерігаються
лише певні вокалізації, які можуть позначати декілька предметів і їх значення можна зрозуміти лише в контексті ситуації, при цьому вона не завжди відгукується на своє ім'я або знаходиться, ніби "у своєму світі". Логопед обов'язково запропонує батькам звернутися до вузькопрофільних фахівців-лікарів: отоларинголога чи сурдолога задля виключення порушень слуху, психіатра щодо визначення наявності психічних розладів, невролога - для уточнення неврологічного статусу дитини тощо.
Аналізуючи висновки лікарів та результати власної діагностики логопед
має чітко розмежувати суміжно схожі порушення та зробити власний висновок, за результатами якого визначається план корекційної роботи з дитиною та батьками. Батьки є обов’язковими учасниками цього процесу, які мають закріплювати з дитиною отримані знання вдома.
Окрім того, логопед працює з немовленнєвими дітьми, може навчити їх
комунікувати, дуже часто, спочатку на знаковому рівні (використовуючи
жести, картки PECS), а потім перевести все це на вербальний рівень (залежно від можливостей дитини).
Отже, логопед — це спеціаліст, який не тільки виправляє недоліки
вимови, а й допоможе навчитися взаємодіяти з оточенням, вступати в
комунікації, що значно покращить якість життя та психологічний добробут дитини.
Діти з нейротиповим, тобто звичайним, розвитком можуть навчатися базовим навичками та правилам спілкування без нашого втручання. Навколишній світ надає їм відповідні умови для гри, вивчення мови та розвитку соціальних навичок.